Entrevista a Enric Borras, Coordinador esportiu de L’escola de Fútbol CE Xilvar

Enric Borrás Coordinador Esportiu de l’escola de fútbol del Xilvar
– Com va començar la idea d’aquesta escola de futbol? Qui l’organitza?

Aquest estiu es compliran tres anys des que es va iniciar la proposta de poder realitzar una Escola de Futbol durant l’estiu. La idea va sorgir, quan l’actual Director General (Tolo Martorell) i la Coordinadora Tècnica (Antònia Frau) es van adonar que molts dels nins del poble de Selva participaven en campus o activitats esportives d’altres pobles voltants de Selva, ja que en aquell moment no s’oferia cap servei purament esportiu durant l’estiu, en el poble. Per tant, davant aquesta situació, van pensar que seria bona idea aprofitar les magnífiques instal·lacions esportives que presenta el poble de Selva i oferir un servei de caire esportiu orientat tant per als nins de Selva com per els d’altres localitats. Pel que fa a l’organització, juntament amb les dues persones citades anteriorment i incloent la meva funció com a Coordinador Esportiu, trobem un gran equip d’entrenadors, que sense la seva magnífica activitat professional i la seva total vocació seria impossible repetir any rere any l’èxit de participació que s’ha obtingut.

– Quin és el gran objectiu que se cerca en un tipus de campus com aquest?

Des del meu punt de vista els campus o les escoles de futbol d’estiu es poden enfocar des de dues perspectives ben diferenciades. La primera, en la que incloem la nostra escola de futbol, són aquelles organitzacions que busquen l’assoliment d’uns objectius més lúdics i d’aprenentatge de valors personals a través de la pràctica de l’esport del futbol (sense deixar de banda l’aprenentatge/millora de les habilitats bàsiques i específiques de l’esport). La segona, inclouríem tots aquells campus o escoles, les quals el seu objectiu principal és millorar els aspectes futbolístics dels nins/es i on tota l’organització i planificació està centrada en aquest procés.

– Aquests campus son habituals durant els estius. Ajuden a millorar el futbol del futur?

És a dir, el que duran a terme els al·lots que puguin arribar al futbol amateur o, fins i tot, professional. L’experiència i la vivència que obtenen els nins/es en la realització del campus de ben segur que els permetrà millorar les seves habilitats tècniques i tàctiques. Quan més alt sigui el bagatge motriu i perceptiu del nin/a, més solucions i respostes disponibles tendra quan, es trobi amb el seu equip i se li proposin tasques amb objectius col·lectius (sistema de joc, treball per línies, etc).

– Quines son les diferencies a nivell de metodologia que s’introdueixen a les sessions segons l’edat dels al·lots que hi participen? En el nostre campus seguim una metodologia basada amb l’etapa ludològica del nin/a. Amb això volem dir que, com qualsevol persona en el seu procés d’aprenentatge, els jugadors passen per diferents franges en les quals s’observen uns comportaments determinats. Si volem respectar aquestes etapes hem de proposar intervencions diferenciades en cada edat. Per exemple, als grups més petits presentem jocs senzills que puguin millorar les habilitats coordinatives tant bàsiques com específiques del futbol i, als grups més grans, a banda de perfeccionar aquestes habilitats esmentades, proposem tasques per a la millora dels patrons perceptius i decisionals del jugador.

També vull remarcar, com ja he dit abans, que ens centram molt en que tots aquests continguts es presentin amb una base lúdica i divertida, facilitant així l’aspecte motivador dels nins/es i buscant un enriquiment a nivell socio-efectiu que permetrà l’adquisició de valors personals que requereixen els esports col·lectius, tals com la cooperació, el respecte, solidaritat, etc.

En aquests campus les visites de jugadors professionals son habituals. Com influeix en els al·lots el fet que jugadors que han arribat a l’elit els hi expliquin conceptes futbolístics?

La veritat es que tenim la gran sort de poder disposar de la col·laboració del R.C.D Mallorca, per tant, des d’aquí vull aprofitar el moment per agrair aquesta ajuda. Pel que fa a les visites dels jugadors, sincerament, es del que més disfruten els nins/es. I a nosaltres, l’organització, les explicacions i converses dels jugadors professionals, ens serveixen molt per a que els al·lots/es vegin en primera persona que qualsevol desig o somni comporta en si mateix un gran esforç, treball, dedicació… i molts altres valors personals que volem que els nins/es adquireixin en la nostra escola de futbol.

Com es conjuguen les activitats extraesporitves amb les del treball de camp?

Des de l’organització busquem que els participants experimentin altres entorns, altres vivències, i altres dinàmiques que els serveixi per el seu desenvolupament integral. Amb la gran sort que en el poble de Selva tot el complex esportiu està situat al mateix lloc, dia a dia, a part dels entrenaments purament futbolístics en el camp de futbol, incloem altres variants d’aquest esport, per exemple, el futbol sala, futbol-tennis, futbol-pàdel, etc. A més, cada divendres durant tot el matí organitzem esdeveniments o activitats especials, com tornejos, gimcanes futbolístiques, etc. I també dins aquest aspecte extraesportiu vull afegir que cada dia, després dels entrenaments, acabem les sessions amb jocs i activitats a la piscina.

Ajuden a aprendre valors d’equip que venen bé quan es juga al futbol?

Sí, totes aquestes activitats ens donen una gran riquesa en l’aspecte educatiu, ja que en aquests espais, s’estableixen xarxes relacionals entre els participants que segurament si no fos en aquell context determinat, potser no es donarien. Per exemple, a la piscina i anam tots els grups junts, i nins/es que no coincideixen en el mateix grup en el camp de futbol, utilitzen aquell espai per l’establiment de relacions socials d’amistat i cooperació en els jocs i activitats aquàtiques.

Com arriba a influir tot el que aprenen els nins en la posterior temporada que encaren en els seus respectius equips?

Com a principal influència destacaria l’aprenentatge de valors i responsabilitats personals, els quals, es mostraran presents tant en l’àmbit escolar, com a l’àmbit familiar com en la pràctica esportiva posterior. Dins aquest últim, destacar que els nins/es adquiriran diferents responsabilitats personals tals com ser organitzat dins el vestidor, tenir cura del material esportiu, prendre consciència de la importància d’una bona alimentació i hidratació, etc. Si parlem d’altres influències més relacionades en l’aprenentatge d’habilitats del futbol, els nins/es milloraran sobretot els seus aspectes tècnic-tàctics individuals, fet que facilitarà l’aprenentatge posterior de conceptes més col·lectius que es proposaran en els seus respectius equips.

En el cas dels més petits, arriben ja amb conceptes més clars per començar la pràctica futbolística en àmbit federatiu?

Jo no utilitzaria la paraula conceptes futbolístics sinó que diria que els més petits adquiriran unes habilitats motrius bàsiques (girs, tipus de desplaçaments, salts, etc) i unes habilitats motrius específiques (passada, xut, regat, etc) que facilitaran l’aprenentatge posterior de conceptes tàctics com les desmarcades, cobertures, etc. A més, vull afegir que aquests continguts motrius són multidisciplinaris, es a dir, no només serviran al nin/a per la pràctica del futbol, sinó que seran útils per qualsevol altra pràctica esportiva o situació motriu.

En el món del futbol s’ha dit durant molts anys que és fàcil aprendre a defensar i que en atac tot queda pendent de factors que no s’entrenen tant com ara la qualitat innata dels jugadors que poden decidir partits. Es suposa que aquests campus combaten aquestes teories fent que els jugadors també millorin en atac independentment de les seves qualitats. En la nostra escola de futbol proposam tasques i exercicis on els nins/es hagin d’estimular la seva creativitat per resoldre diferents situacions que es plantegen. Per aconseguir-ho utilitzem estils d’ensenyament com el descobriment guiat o la resolució de problemes i així els jugadors aprenen a pensar per ells mateixos quines són les respostes més adequades en cada context. Som partidaris de formar jugadors intel·ligents que entenguin i comprenguin el joc, això els portarà a decidir la millor solució també a l’hora de decidir partits. Per acabar voldria afegir que talentós no només es aquell jugador amb grans qualitats tècniques que decideixen els partits, hi ha molts altres talents que formen part del jugador i que en molts casos es deixen de banda, com ara la capacitat de sacrifici, superació, esforç, etc.

 

Redacción

Más noticias que te pueden interesar

Comenta esta noticia

Los comentarios están desactivados temporalmente. En breve estarán disponibles de nuevo.